söndag 9 juni 2013

Amerikanska Pannkakor

 
 
Så idag blev jag sugen på pannkakor och tänkte testa att göra amerikanska sådana!
Eftersom det är mjölk i vanliga pannkakor tänkte jag att det borde fungera med "gammeldags mjölk" och så tog jag bakpulver i så att de skulle bli fluffiga, lite kardemumma och vaniljpulver för den goda smaken och jag använde fiberhusk för att binda ihop allt. Jag valde att använda Honung som sötning men man kan lika gärna använda stevia eller annat sötningsmedel.
 
Här kommer receptet som räcker till 2 personer:
 
200 gram Cream cheese
1/2 dl gammeldags mjölk
3 ägg
1,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1/2 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
1 msk honung
en gnutta vaniljpulver
 
Blanda de torra ingredienserna och ställ åt sidan.
Vispa ägg, Cream cheese och mjölk med elvisp ordentligt.
Blanda ner de torra ingredienserna i äggblandningen och så även honungen. Vispa igen med elvisp till en slät smet.
Låt smeten stå och vila i 5 minuter.
Grädda i smör i en stekpanna på medelvärme.
Njut pannkakorna varma eller kalla med färska eller frysta, tinade bär och en klick grädde.
 
Enkelt och gott!
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar