tisdag 4 juni 2013

Glass / Sorbet LCHF


Ett mellanmål eller frukost man kan äta när man äter enligt LCHF är kvarg eller turkisk yoghurt med bär.
Men lika gärna som att äta det rakt upp och ner så kan man mixa ihop det till en god glass/sorbet.
Om man vill ha den lite sötare kan man ha i honung (som är den mest naturliga sötningen) och för en god smak kan man tillsätta vaniljpulver.
Hur gått är det inte med glass / sorbet till frukost??

Ingen glassmaskin behövs... Endast en matberedare eller en stavmixer.

Här har jag använt (ungefärliga mått, jag måttade inte när jag gjorde den:
 5 dl frusna jordgubbar
2 dl Turkisk yoghurt
1 tsk vaniljpulver
1 msk honung

Lägg allt i en hög smal bunke och mixa med stavmixer eller lägg allt i en matberedare och kör.
Serveras direkt då den smälter snabbt.

2 kommentarer:

  1. Vilken toppengod frukost! Bilden får mig nästan att dregla ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och så god den var! ! Min syster envisades med att bryta ner lite mörk choklad i också... Men då blir det mer dessert än frukost :)

      Radera