tisdag 22 januari 2013

Kladdkaka med mintsmak och vaniljgrädde


 
Detta receptet hittade jag på "Allt om LCHF" och jag tyckte det lät som en väldigt god och spännande efterätt! Men.... så klantig som jag är så glömde jag att tillsätta pepparmyntoljan och kom inte på det fören kakan var klar och stod i kylen.
Nu smakade kakan jättebra ändå, ganska stark chokladsmak och krämig och god.
 
Kladdkaka 8 port:
 
4 ägg
200 g mörk choklad 70%
200 g osaltat smör
1/2 dl sukrin
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk mandelmjöl
10 droppar pepparmyntolja
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
 
Smält smör och choklad på låg värme i kastrull.
Tillsätt pepparmyntaoljan.
 
Vispa ägg, sukrin och vaniljpulver flufigt.
Tillsätt madelmjölet.
 
Häll smeten i springform ca 25 cm i diameter och grädda i 7-8 min.
 
Låt stå kallt någon timme.
 
Servera med lätt vispad grädde smaksatt med vaniljpulver.
 



2 kommentarer:

  1. Jag älskar kladdkaka, en av mina favoritbakverk! Väldigt fina bilder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade mina bilder!
      Jag tog en titt på din blogg också och blev mycket inspererad av alla godsaker. Där får jag göra ett besök igen nästa gång det är dags att baka någon gott :)
      // Jeanette

      Radera