söndag 20 januari 2013

Burgare med Tzatsiki

 
Enligt mig var burgaren jättegod och salladen också, men äppeltzatsikin var inte riktigt i min smak.
Jag använde mig av äppelsorten Royal Gala, det kan hända att det blir godare med en annan sort.
Och salladen skulle enligt receptet bestå av En kruka basilika som bas, med eftersom de inte hade någon färsk basilika i affären fick det bli vanlig roccula för min del. Jag hade också bara räda snackpaprika och vanliga gula, vilket fick fungera. Färsen använde jag blandfärs och inte kalv eftersom det är billigare. Jag hade inte heller någon bladpersilja hemma, men det smakade gott ändå.

Recept 4 portioner
 
Burgare:
500g kalvfärs
1 ägg
1 dl grädde
salt och svartpeppar
1 krm salladskrydda
1 krm torkad basilika
1 msk sweet chilisås
Paprikasallad:
6 avlånga paprikor i 3 olika färger (snackpaprika)
1 kruka basilika
1 knippe färsk bladpersilja
salt och svartpeppar
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
Äppeltzatsiki:
2 dl matlagningsyoghurt
1 grovrivet äpple
salt och svartpeppar
 
Gör först tzatsikin genom att blanda alla ingredienserna i en skål. Ställ kallt.
Blanda alla ingredienser till burgarna i en skål. Forma till 4 biffar. Hetta upp en stekpanna med smör
och bryn biffarna på medelvärme i ca 5 min på varje sida.
Skiva paprikan och lägg i en skål. Tillsätt basilika, persiljeblad, salt och peppar.
Häll på olja och vinäger och blanda om.
Servera biffarna med salladen och en klick äppeltzatsiki.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar