onsdag 4 juli 2012

Recept: 2 minuters nötbröd

Idag blev jag lite sugen på bröd. Men eftersom jag undviker mjöl m.m så är det ju inte ett alternativ att gå och köpa ett i butik. Jo, det finns kanske vissa bättre bröd, så kallade Lågkaloribröd. Men nu bestämde jag mig för att göra ett eget enkelt och snabbt.
 



Ingredienser:
1 dl mandelmjöl
1 ägg
Lite salt
Lite smält smör (då blir brödet saftigare) max 25g

Gör så här:
 Vispa ägget i en djup tallrik tills gula och vita flyter ihop fint (kan använda gaffel).
 Tillsätt mandelmjöl, salt, smör och mosa ihop med en gaffel.
In i micron 2 min.
Klart!


Man kan också variera bröder genom olika kryddor. Tex vörtmix till julen. Eller brödkryddor till vardag. Det går också bra att tillsätta olika fröer i (tex frossade linfrö).

Till jul kan man också tillsätta lite pepparkakskryddor + en gnutta sötningsmedel så har man en snabb mjuk pepparkaka.

Om man inte gillar smörsmaken kan man också byta ut smöret mot 1 1/2 msk kesella eller Crème fraîche.

En annan god smaksättning kan vara att blanda smöret med vitlök och persilja så blir det ett vitlöksbröd, då behövs kanske inget pålägg.

Vill man så kan man efter att det är klart i micro lägga det i en torr stekpanna och steka lite eller rosta i brödrost.
Det går också bra att tillaga brödet i ugnen på ca 200 grader i 15-20 min.

Kort sagt: Det går att variera i oändlighet...


// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

3 kommentarer:

  1. Jättegott och smidigt!!
    Tillsatte några matskedar kvarg, samt pesto och soltorkade tomater för att få en god smak. Åt det med salladsblad och en kalkonbit.
    Mums

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag smakade på flera recept ditt är fantastiskt.
      m.v.h
      carip

      Radera