torsdag 19 juli 2012

Förbjudet



Detta inlägget borde inte postas här på bloggen egentligen. Det var nämligen så att min bonusdotter fyllde 9 år idag och vi har bakat hela dagen och dessa bakverk känner jag att jag måste dela med mig av, men de är de mest onyttiga man kan tänka sig. Så blunda om du inte vill bli frestad.



Nutellachokladtårta

Denna tårta är supergod och väldigt enkel att göra. Jag lät barnen göra den själva, det ända jag gjorde var att berätta för dem vad de skulle göra, hantera tårtbottnarna och grädden. Resten skötte de själva.

Till denna tårta behövs:
En tårtbotten i choklad (jag köpte färdig på ica)
En burk Nutella
Hackade hasselnötter
Vaniljkräm (jag använde Marsán Vaniljkräm)
Grädde
ev. Chokladsås (sådan man har till glass)
valfri dekoration, riven choklad, jordgubbar eller annat gott

Börja med att lägga Nutellan i varmt vatten en stund, så den blir lättare att arbeta med.
Vispa grädde och vaniljvisp, samt hacka nötter.
Lägg understa tårtbotten på ett fat, vill man ge lite extra smak kan man ringla på lite chokladsås det första man gör.
Bred därefter på rejält med Nutella på tårtbotten. Större delen av burken om man köper normalstor. (En nutellaburk på 750g räcker till två tårtor.)
Täck sedan nutellan med ett lager hackade nötter.
Lägg på mitten-tårtbotten och precis som tidigare kan man ringla på lite chokladsås.
Bred sedan vaniljkrämen på botten, ju fastare krämen är desto lättare håller den sig på plats.
Lägg på översta tårtbotten och bred på grädde runt om hela tårtan.
Dekorera med något smarrigt!



Småkakor
Jag gjorde en mördeg som grund och i den blandade jag i hackad Marabou mjölkchoklad.

Mördeg:
4 1/2 dl Vetemjöl
1/2 dl socker
200 gram margarin i bitar

Blanda allt i matberedare eller för hand och ställ sedan i kylen 30 min.

När degen vilat i kylen 30 min tog jag ut den, blandade i hackad choklad och rullade till långa korvar, som jag sedan skar i 1 cm tunna skivor och la ut på plåt med bakplåtspapper.
In i mitten i ugnen på 175 grader i ca 7-10 min.


Karamelliserade popcorn med choklad 

Jag älskar kombinationen av salta popcorn och söt choklad.
Så dessa faller mig utmärkt i smaken, Supergott!!

Gör så här:
Poppa ca 1 liter popcorn.
Koka upp 75g smör och 2 dl socker i en vid kastrull till en ljusbrun smet, ca 5 min.
Rör försiktigt under kokningen men passa noga så smeten inte bränns.
Ta från värmen, rör smeten helt slät och blanda genast ner popcornen.
Bred ut på bakpapperklädd plåt.
Ringla över 50 gram smält choklad. Låt svalna.


Cupcakes
Jag provade även att baka cupcakes för första gången. Kul och sååå gott. Det ska jag prova igen någon gång, men den gången ett nyttigare recept.
Jag fuskade med färdig smet denna gången från Kungsörnen och mina förväntningar var låga, men gud så goda de blev. Lätta att göra vad de också. Man följer 4 enkla steg...
(Jag hade dock i mer än 2 tsk vatten i frostingen eftersom jag ville ha en lite mer lättarbetad frosting och mjukare, blir den för hård smular den sig och faller i sär.)
Kungsörnen Cupcakes: (10 st per paket)
1. Värm ugnen till 175 grader. Töm mjölblandningen i en skål. Tillsätt 1 dl vatten och vispa till en jämn smet.
2. Fördela smeten i muffinsformar och ställ på en plåt.
3. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min. Låt kakorna svalna helt.
4. Töm påsen med frosting i en skål och tillsätt 50g rumsvarmt smör eller margarin och 2 tsk vatten. Rör ihop och vispa med elvisp. Spritsa ut frostingen på kakorna och strö topping över.


Och så fick barnen göra chokladbollar.

Blanda:
1 1/2 dl socker
2 msk cacao
100 gram margarin
2 msk kaffe, mjölk eller vatten
3 dl havregryn

Ställ smeten kallt en stund. Gör sedan runda bollar och rulla i kokos eller pärlsocker (eller som vi gjorde idag, strössel).


// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar