torsdag 5 juli 2012

Recept: Jordnötsås

Idag var jag och min sambo sugen på thaimat, han ville ha kycklingfilé i jordnötsås. Så då tänkte jag att jag skulle testa att göra en egen jordnötsås. Så till middag blev det Kyckling kryddad med grillkrydda och till detta jordnötsås och paprika. Fungerade bra och mätt blev man :)






Jordnötsås 4 port:
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk sambal oelek
1 dl jordnötsmör
2 dl vatten
1 dl grädde
några stänk citronsaft
salt, peppar

Gör så här:
Finhacka lök och fräs med pressad vitlök och sambal oelek. Ha i jordnötsmöret, vatten och grädde. Smaka av med lite citron, salt och peppar, ev mer sambal oelek. Låt puttra några minuter. Jag hackade lite jordnötter och toppade med innan servering.


// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar