fredag 13 juli 2012

Tunnbröd

För ett par dagar sedan var familjen på Skara Sommarland. Väl förberedd bakade jag tunnbröd dagen innan resan för att göra tunnbrödrullar till mig själv.
Klantig som jag var så glömde jag dem hemma när det var dags att åka, så jag fick aldrig smaka på dem.
Men jag tänkte ändå dela med mig av receptet jag använde mig av.
Receptet hittade jag på bloggen Vardagsfest




LCHF-TUNNBRÖD
8 st

4 ägg
125 g färskost (jag använde Cantadou Vitlök och örter)
0,5 dl fiberhusk
2-3 tsk hel anis (Jag använde brödkryddor)
1,5 tsk salt

Gör så här:
Vispa äggen pösigt och vispa sedan ner färskosten. Mortla anisen lite i en mortel. Blanda anis, salt och fiberhusk och vispa ner i äggblandningen. Låt smeten svälla i 10 minuter. Lägg hälften av smeten på ett bakplåtspapper. Lägg ett annat bakplåtspapper över och kavla ut tunnt (man kan använda ett bakplåtspapper av silikon som inte fastnar, har man ett bakplåtspapper av papper kanske det behöver oljas). Gör likadant med den andra hälften av smeten. Behåll det övre bakplåtspapperet på och grädda i 10 minuter i 150 grader (eller 125 grader i varmluftsugn om man kör båda plåtarna samtidigt). Skär varje bröd i fyra delar.


// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar