söndag 1 juli 2012

Recept: Snickersrutor LCHF



När jag fyllde år bjöd jag mina arbetskamrater på snickersrutor. Jag har efteråt fått frågan hur man gör dem och därför tänkte jag lägga upp receptet här.

Innan jag skulle "baka" dessa snickersrutor letade jag recept och insperation på lite olika ställen, men jag kom sedan fram till att jag gör en enkel variant av de olika som finns.

Jag använder bara:
1 burk Ekologiskt jordnötsmör
1-2 dl jordnötter (hackade om man vill)
200g mörk choklad

Börja med att smälta hälften av  chokladen i vattenbad (alltså i en skål över varmt vatten).
Det går också att smälta i micro.
Bred ut den smälta chokladen på bakplåtspapper och ställ den svalt.

Värm jordnötsmöret och jordnötterna i en kastrull och bred detta över den stelnade chokladen.
Om man vill kan man strö lite jordnötter på kakan innan nästa lager chokladen breds på.
Smält sedan resterande choklad i vattenbad och bred den på kakan.
Låt stå kallt så det stelnar, sedan är det klart att servera!



// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar