fredag 6 juli 2012

Formbröd (LCHF)

Jag hittade ett recept hos Erica på Vardagsfest. Och tänkte att det var värt att testa eftersom det kan bli ganska tjatigt med alla ägg-frukostar. Dock är detta är mycket dyrt bröd att baka om man måste inköpa alla ingredienser, men eftersom jag hade det mesta hemma så tänkte jag att det är värt att testa receptet.








Ingredienser 1 bröd:
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1 dl kokosnötmjöl
1 dl bakepro
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 ägg
4 dl creme fraiche
1 dl vatten
25g smält kokosfett

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Vispa ihop ägg, creme fraiche, vatten och kokosfett i en annan bunke.
Blanda ihop alla ingredienser och blanda väl.
Häll upp i en 1,5-literform (min var 31x11 cm) och låt smeten svälla ca 10 min.
Grädda i 45-50 minuter i 200 grader mitt i ugnen. (Jag la på aluminiumfolie efter 30 min.
Man kan kontrollera om bröder är färdigt med en termometer. Om innertemperaturen är 90 grader eller högre brukar det vara klart.
Låt brödet svalna under bakduk. Skär upp brödet när det svalnat.
Klart att äta!!

Det är ju inte lika gott som "vanligt" bröd, men det fungerar utmärkt som ett substitut om man saknar bröd.
 
 

// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar