torsdag 23 maj 2013

Blåbärspaj och vaniljsås

 
 
Detta recept hittade jag på en blogg som hette "mera cheese" men bloggen finns inte kvar längre.
 
Ingredienser 2-4 portioner
150g blåbär eller hallon (alternativt båda, då blir det drottningpaj)
25-50 gram smör
3 dl kokos
1-2 ägg
1 msk kanel eller kardemumma
 
Gör så här:
Lägg bären i en ungsäker form - låt tina.
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret, vispa ägget, blanda med kokosen och kanelen till en grynig massa.
Lägg det över bären, ställ i ugnen tills kokosen är gyllenbrun och hård.
 
---------------------------------------
 
När jag skulle leta recept på vaniljsås hittade jag bara en massa olika krångliga recept som behövde kokas upp med en vaniljstång och sedan svalna osv..
Men jag ville ha något enkelt, så jag gjorde min egen variant på en vaniljsås.
 
Ingredienser 2 portioner:
2 dl grädde
2 äggulor
1 tsk vaniljpulver
lite sukrin melis 
 
Gör så här:
Vispa grädden och ställ åt sidan.
Vispa äggulorna med vaniljpulvret och lite sukrin melis ganska pösigt i en annan bunke.
Blanda sedan allt. 
 
 
Min syster hade väldigt bråttom att smaka på pajen så hon grep tag i den och var på väg till vardagsrummet när jag stoppade henne för att fotografera den.
Ni kan föresten följa henne på instagram - där hon heter trisseltrassel
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar