tisdag 7 maj 2013

Grillad Fläskkarré med Rättikagratäng och Bearnaisesås, Chokladglass med Hallonsmak och Hasselnötskross

Min syster tyckte att vi skulle bjuda vår mor på riktigt god lchf-mat idag för att visa hur gott det kan vara och så blev det!
Vi gjorde: Grillad Fläskkarré med Rättikagratäng och Bearnaisesås. Till detta serverade vi också en fräch sommarsallad med sallad, tomat, gurka, paprika, jordgubbar, valnötter och fetaost.
Och till efterätt: Chokladglass med Hallonsmak och Hasselnötskross
 
---------------------------------------------
 
Köttet marinerade vi med Olivolja, Soya och Grillgrydda.
 
(Köttet grillas) 
 
 (Rättikagratäng)
 
(Sommarsallad med jordgubbar och valnötter)
 
 (Falsk Bearnaisesås)
 
Rättikagratängen har jag lagt ut på bloggen tidigare men Bearnaisesåsen provade jag en ny enklare variant. Min far tipsade mig om att man kan göra en fejkvariant och därför testade jag det idag.
 
Falsk Bearnaisesås
5 dl Cream Fraiche
1 1/2 st buljongtärning (valfri smak & efter maträtt)
Dragon (gärna färsk)
 
Gör så här:
Häll upp Creme Fraiche i en kastrull, smula sönder buljongen (jag valde köttbuljong) och lägg i kastrullen.
Koka upp på svag värme. (Den sprätter så lätt annars)
Häll i önskad mängd Dragon och rör om.
Tag av från spisen när buljongen har smält in i Creme Fraichen. Låt svalna innan servering om så önskas eller servera varm.
 
Denna sås fungerar lika bra kall som varm och den går att variera beroende på om man vill ha den till annan mat än kött.
Passar till Fisk (Fiskbuljongtärning), Kött (Köttbuljongtärning), Fågel (Hönsbuljongtärning), Vegetariskt och sallad (grönsaksbuljong).
 
 
 
Bilden visar en utmärkt grillmästare, min kära syster! :)

----------------------------------------------------

Till efterätt gjorde vi Chokladglass i min nya glassmaskin som jag köpt billigt på Rusta, extrapris 199:- . Någon bild på efterätten har jag inte, men det skall jag ta nästa gång jag gör glassen.
Tills dess får en bild på glassmaskinen duga och receptet nedan: (som jag stulit från bloggen 56 Kilo)

 Chokladglass:
3 äggulor
ev sötning 100 gram suktin melis (bismaken blir mindre)
4,5 dl vispgrädde (eller 2,5 dl gammeldags mjölk + 2 dl vispgrädde)
2 msk kakao av bra kvalitet

Vispa äggulorna med sukrin melis och kakao och 0,5 dl av grädden.
Häll i resterande grädde och vispa tills det är fluffigt.
Häll i glassmaskinen.
(Om man inte har någon glassmaskin fungerar det att frysa den i en lämplig burk för frysförvaring.)

Jag hackade 70% choklad med hallonsmak och tillsatte det när jag hällde smeten i glassmaskinen.

Och när glassen var klar serverade jag den med hackade hasselnötter.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar