söndag 19 maj 2013

Mandelknäckebröd


Ett recept ur kokboken Snabbt ner i vikt med LCHF - enkelt och supergott, från tidningen MåBra.
 
Ingredienser till 1 plåt
1 dl mandlar
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 msk smält smör
1/2 dl vatten
1/2 tsk salt
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Mixa mandel, linfrön och sesamfrön i en matberedare.
Blanda ner resten av ingredienserna.
Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda cirka 20 min.
Stäng av ugnen och låt knäcket ligga kvar på eftervärma i ugnen tills det är torrt, ca 30 min.
Bryt knäcket i bitar och njut med valfritt pålägg.

 
Fyra olika serveringsförslag:
 En god ost.
Lite mjukost och salami.
Ett salladsblad och hårdkokt skivat ägg.
Eller varför inte en klick keso och några färska hallon!

4 kommentarer:

  1. Försökte mig på att baka det här ikväll och misslyckades totalt :(
    Knäckebrödet höll inte ihop utan smulades bara sönder. Ska det inte vara någonting mera i receptet? Som t.ex. fiberhusk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska det vara fiberhusk i.... Jag missade att skriva med det i receptet men har nu lagt till detta!
      Jag ber så hemskt mycket om ursäkt och uppskattar att du kommenterat så att jag får chans att ändra!
      Tack igen och lycka till med dina kommande bakningar!

      Radera
    2. Blev ingen jättekatastrof eftersom jag använde "knäckebrödet" till musli stället, vilket var väldigt gott ;) Har testat med att baka mandelknäcket igen och med fiberhusk blev resultatet betydligt bättre :) Däremot är det fortfarande extremt smuligt, grynigt och går sönder väldigt lätt. Funderar på om det kan bero på att mjölet inte är tillräckligt finfördelat? Använder en stavmixer istället för en matberedare, annars följde jag receptet till punkt och pricka.

      Radera
    3. Ah okej :)
      Jo, knäckebrödet är väldigt känsligt och smular lätt sönder tyvärr.
      Men jag kan varmt rekommendera ett annat knäckebröd jag testat....

      Sök på fröknäcke i sökrutan här på bloggen eller klipp ut och klistra in adressen nedan i din sökmotor.

      http://jeanettesviktresa.blogspot.se/2012/06/recept-froknacke.html

      Radera