torsdag 9 maj 2013

Pizza lchf

Idag fick jag hem ett paket som jag beställt från Bodystore.
Den innehöll bland annat denna färdiga mixen för pizzabotten.
 
 
Jag använde den fördiga mixen med torrvaror och utöver det behövs:
 5 ägg, 50 gram smör och 0,5 dl grädde.
 
Det behövs också Ost och annat valfritt pålägg/pizzatopping.
Denna deg blir ungefär som 2 st "vanliga" pizzor, ungefär 4 portioner.
 
 

Så här står det på påsen:
1. Vispa äggen fluffiga med elvisp. Smält smöret och låt det svalna.
2. Blanda äggen och torrblandningen. Låt svälla i 10 min.
3. Tillsätt smör och grädde och rör blanda.
4. Smeta ut 2 pizzabottnar med slickepott på varsin plåt med bakplåtspapper.
5. Strö över riven ost.
6. Gärdda en i taget på 210 grader i ca 10 min.
7. Lägg på pizzatopping, tex tomat och mozzarella och grädda ytterligare 5-10 min.
 
-------------------------------------------------------
 
Jag gjorde också en egen tomatsås på krossade tomater, tomatpuré och torkad oregano.
 
--------------------------------------------------------
 
På min pizza hade jag:
Tomatsås, ost, skinka, mozzarella ost, paprika, gul lök, tomat, salami.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar