torsdag 24 januari 2013

Lax med hjortronsås och en härlig apelsin och granatäppelsallad


Här om dagen när jag surfade runt på nätet för att hitta idéer till middag så kom jag över Gourmetmorsans blogg och hittade detta receptet. Jag är själv inte en stor beundrare av hjortron men det är min mor. Så jag tänkte jag ger detta ett försök och om det smakade gott så rekommenderar jag henne att prova. Och jag tror nog att hon skulle gilla detta.
Här kommer receptet i alla fall, som är anpassat efter 3-4 personer.
Super enkelt och klart på bara 10 min!

 
Hjortonsås:
2 dl creme fraiche
1 dl majonäs
5 msk hjortonsylt
vitpeppar och salt
 
Blanda samman creme fraiche, majonäs och sylten. Smaka av med salt och peppar.
Ställ svalt fram till servering.
 
Lax:
4 laxfiléer ca 140gr/st
salt och svartpeppar
 
Salta och peppra laxen. Stek på medelvärme i en klick smör tills den får fin färg och är genomstekt.
 
Sallad:
Valfri grönsallad
Apelsinhalvor
Tomat
Granatäpple
Fetaost
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar