lördag 7 juli 2012

Chokladmousse LCHF

Än så länge har jag inte haft något direkt sötsug när jag ätit den kost jag gjort på senaste tid, vilket är jättebra, eftersom jag var ett riktigt godismonster innan!!
Men nu när min bonusbarn satt i soffan och mumsade i sig lördagsgodis var jag otroligt frestad. Så i stället för att stjäla deras påse med godis så beslutade jag mig för att göra mitt eget kvällsgodis.
Och gud så gott det blev... MUUUUMS !!!




Moussen 2 port:
50g mörk choklad
1 äggula
1 1/4 dl grädde

Till servering:
Vispad grädde
Tinade bär (tex hallon & blåbär)

Gör så här:
Smält chokladen i micro eller vattenbad. Låt svalna något.
Vispa ner äggulan.
Rör så det blandar sig till en slät smet.
Vispa grädden, men inte för hårt!!
Rör ner lite av den lättvispade grädden i chokladsmeten och blanda ordentligt.
Tillsätt resterande grädde och rör om tills allt är blandat (vispa inte för hårt, då blir det grynigt).
Låt stelna i kylen och häll sedan upp i portionsglas/skålar.

Moussen kan smaksättas med lite vad man vill, testa gärna någon god likör eller smaksatt choklad.
Jag hade choklad smaksatt med apelsin i min. Gott! :)

Receptet kommer från Victoria Lindberg i Bloggfamiljen.


// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar