tisdag 26 juni 2012

Burpees, plankan och annat

Igår hade jag ingen som helt lust till att träna. Timmarna gick och jag hade egentligen inte något vettigt för mig på hela dagen som jag inte kunde ha flyttat på för att klämma in lite träning. Men efter att ha slappat på soffan på kvällen mellan 21.00 till 01.20 så bestämde jag mig...
All träning är bättre än ingen träning. Så jag tänkte att jag ställer mig upp och gör några upphopp och situps i alla fall...
Efter en liten stund började jag bli svettig och tänkte att när jag ändå blivit varm så kunde jag ju ta på mig löparskorna och springa lite så har jag varit ännu duktigare idag än jag planerat...
Sagt och gjort... På med löparskorna och ut genom dörren. Väl ute tänkte jag att jag kan ju göra löpning så effektiv som möjligt så jag gjorde intervaller med powerwalk-jogging-spurta. Varvat med detta gjorde jag även styrkeövningar längst vägen. När jag hittade en bänk gjorde jag triceps dips, och mot en låg mur gjorde jag plankan och armhävningar. Jag gjorde step up på lägsta trappsteget i en trappa och jag spurtade upp för trappan och joggade ner ett par gånger. Det blev totalt 35 min utomhus och väl hemma så bestämde jag mig för att fortsätta med några övningar till. Då blev det situps, planka på golvet, sido planka, armhävningar på pilatesbollen och några burpees.
Total träningstid blev 45 min med ganska hög puls genom hela passat. Så nu är jag ganska nöjd med mig själv :)


För den som inte vet hur man gör en burpees så visar jag en beskrivning nedan:

Och här ser ni hur man gör plankan / sidoplankan:

 Plankan kan också göras annorlunda. Tex genom att ha raka armar i stället för att stå på armbågarna. Man kan också göra den tuffare genom att lyfta ett ben lite uppåt.

Sidoplankan kan också göras annorlunda. Man behöver inte hålla upp det övre benet, utan kan låta det vila på det nedre. Man kan också här gå ner på armbåde i stället för rak arm.


// Jeanette Mattsson @ Jeanettes Viktresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar